Tradiční vánoční houbový kuba z krup

Jak budete trávit letošní Štědrý den? Budete se postit a celý den nebudete nic jíst? Jestli ano, tak mi to prosím napište. Ještě jsem totiž nepoznala člověka, který by tento starý zvyk důsledně dodržoval. Ani v naší rodině jej nedodržujeme, ale nejíme o Štědrý den maso. Místo toho dělám k obědu čočku s vejcem, nebo uvařím tradičního houbového kubu z kup. Čočka a kroupy na štědrovečerní stůl vždy patřily. A není důvod tento zvyk měnit.

Tradiční vánoční houbový kuba

Suroviny  na 2 porce: 160 g krup velikosti 8 až 10, 1 větší cibule, 4 stroužky česneku, sušené houby – 2 velké hrstí, trochu soli, kmínu, pepře, polévkovou lžíci sušené majoránky, 2 lžíce sádla, kousek celeru.

Příprava: Den předem namočte kroupy do studené vody, i když to prý nemusí být, já to tak dělám. Kroupy vsají hodně vody, nabobtnají a pak se rychleji uvaří. Druhý den vyměňte vodu, dejte jí 4x a 5x víc, než je krup, a vařte v osolené vodě do změknutí. Ke kroupám můžete přidat kousek celeru, budou chutnější. Kroupy vařte mírným, měly by se ve vodě jen převalovat. Vařené kroupy sceďte a propláchněte studenou vodou a vařený celer vyndejte. Mezi tím si namočte houby, budou potřebovat alespoň hodinu. Cibuli nakrájejte a česnek prolisujte. Na sádle nechte zpěnit cibuli, přidejte houby, kmín a pepř a duste několik minut. Nakonec přidejte vařené kroupy, česnek, majoránku a je-li třeba, tak dosolte. Vše dobře promíchejte. Zapékací nádobu vymažte sádlem a směs do ní přendejte. Zapékejte v troubě rozehřáté na 180 st. C přibližně 20 až 30 minut.

Nutriční hodnoty  (na porci): 423 kcal, 12 g tuků, 16 g bílkovin, 63 g sacharidů, 7 g vlákniny

Vlastnosti receptu:  Hlavní složkou receptu jsou kroupy, a jak už možná víte, ty obsahují řadu minerálních látek a pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi a snižovat cholesterol. A v nastávající době hojnosti tučných a sladkých jídel se právě tyto vlastnosti krup mohou hodit. V receptu jsem použila sádlo, možná vás to překvapí, ale s olejem houbový kuba zkrátka nemá tu správnou chuť. S jeho množstvím to ale nepřihánějte, držte se receptu a z výživového pohledu bude vše v pořádku. Přesto že se jedná se vysoce sacharidové jídlo, zasytí vás na delší dobu. Kroupy i houby mají totiž nižší GI. Vůně česneku a majoránky je v tomto jídle intenzivní a snad vám dá zapomenout, že nejíte maso. Co ale v tomto receptu chybí, to je zelenina. A tak si na talíř dejte ještě dobré kysané zelí nebo kvašenou zeleninu.

Milí čtenáři mých receptů. Pro tento rok se s vámi loučím. Přeji vám krásné prožití vánočních svátků, prožijte je s těmi, které máte rádi. Do nového roku přeji vše nejlepší a hlavně pevné zdraví. Jak dobře víte, podpoříte ho také tím, co jíte.

Jarmila Hokrová, výživový poradce

 

PS:  Není vám jasné, jak vybírat ty správné potraviny a kombinovat je tak, aby vám dodaly ty potřebné živiny ve správném čase? Díky kurzu Zhubněte Online, který jsem pro vás připravila, to pochopíte. A bude to pro vás hračka. Podívejte se, co vše v kurzu najdete.

 

Líbil se vám článek? Tak mu prosím dejte „lajk“ a sdílejte.

 

Čtěte také:

Taky už vaříte z dýně 

Ještě jednou čočka 

Vánoční kapr bez kostí

zpět na blog2