Green Smoothie – kouzelný zelený koktejl

Dnes se budu věnovat výživovému fenoménu, kterému se říká Green Smoothie. Ten název už jste určitě slyšeli. Je to mixovaný koktejl ze zeleniny a ovoce. A nabízí nám hned několik výhod.

Jednak umožňuje obohatit stravu o více zeleniny a ovoce. Důležitá je ta zelenina, protože té bychom všichni měli jíst více. Zvedněte ruku, kdo z vás jí alespoň 300 g zeleniny každý den?

Ze zkušenosti z poradny vím, že ruku by mohlo zvednout jen málo lidí. A přitom doporučená denní dávka zeleniny na osobu a den je 500 g. A té zelené listové zeleniny, jako je např. špenát, kapusta, rukola, polníček nebo petržel, by měla být téměř polovina z doporučeného množství.

A protože zeleniny jíme opravdu málo, dodáváme svému organismu málo vitamínů, minerálů a také vlákniny. A pak se divíme, že býváme často unavení, podráždění, že se necítíme dobře ve své kůži.

Jednou z možností, jak sníst více zeleniny, jsou Green Smoothie. Jsou populární, lidé si kupují výkonné mixéry a dělají si svá Smoothie. Ale POZOR! Vyvarujte se těchto zásadních chyb, se kterými se setkávám nejčastěji.

2 nejčastější chyby:

Smoothie není Green, není zelené. Nejde o výslednou barvu, ale je důležité, použít jako základ Smoothie zelenou listovou zeleninu. Pokud použijete jen ovoce, získáte koktejl plný rychlých sacharidů. Takový pohár ovocného Smoothie obsahuje více rychlých sacharidů, než porce knedlíků.

Další chybou je, že ti, kteří s těmito koktejly začínají, do Smoothie dávají kořenovou zeleninu. Tedy, tohle zase tak velká chyba není, ale pokud nejste na zeleninu zvyklí, může vás kombinace ovoce a kořenové zeleniny nadýmat.

Existuje zkrátka několik důležitých pravidel, které je třeba při přípravě Smoothie dodržovat.

  • Suroviny používejte čerstvé, ne kompotované. Občas mohou být i mražené (listový špenát, bobulové ovoce).
  • Ingredience mixujte, neodšťavujte.
  • Základem Smoothie je vždy porce zelené listové zeleniny – špenát, rukola, polníček, kapusta, ledový salát, mangold apod.
  • Přidejte další zeleninu – okurku, ředkvičky, řapíkatý celer, apod.
  • Kořenovou zeleninu použijte až tehdy, když si na vyšší příjem zeleniny zvyknete.
  • Na dochucení přidejte ovoce – např. jablko, hrušku, banán, ananas, meloun a další.
  • Vždy přidejte citrón i s dužinou. Pokud nemáte citrón v bio kvalitě, tak okrájejte žlutou kůru, bílou slupku ponechte, ta obsahuje vzácné fytoživiny. Citrón zabrání rychlé oxidaci a váš koktejl vydrží déle čerstvý.
  • Přidejte i semínka, jako např. lněné, slunečnicové nebo třeba chia.
  • Pokud semínka nedáte, pak přidejte pár kapek kvalitního oleje. Je to důležité kvůli využití vitamínů rozpustných v tucích.
  • Koktejl pijte pomalu, spíše popíjejte. Je to jídlo, dejte tedy žaludku možnost, aby ho postupně trávil.
  • Připravte si jen tolik, kolik vypijete, nedělejte si Smoothie do zásoby.

 

Varianty Green Smoothie:

1) 1 hrnek ledového salátu, 1/2 zralého avokáda, 1hruška,  ½ citrónu, voda.

2) 1 hrnek rukoly, 1 jablko, řapík celeru, ½ citrónu, plátek zázvoru, pár kapek olivového oleje, voda.

3) 1 hrnek čerstvého špenátu, 1 jablko, 1 malá červená řepa, 1 mrkev, ½ citrónu, 1 lžička lněných semínek, voda.

4) 1 hrnek špenátu, mrkev, brokolice, řapík celeru,  ½ citronu, pár kapek kvalitního oleje, voda.

Postup je jednoduchý.

Vše nakrájejte na kousky tak velké, jaké zvládne váš mixér. Vložte do mixovací nádoby, zřeďte vodou a mixujte do hladka. Vodu si můžete nechat předem vychladit do ledničky nebo můžete přidat pár kostek ledu, aby se zelenina při mixování příliš nezahřála.

Výhody koktejlů Green Smoothie

  • Lepší stravitelnost a využití živin. Určitě víte, že bychom měli každé jídlo dlouho kousat. Ale jen málokdo to skutečně dělá. A tak bohužel nevyužijeme všechny blahodárné látky, které nám kvalitní potraviny mohou dodat. Mixováním se naruší buněčná struktura zeleniny a ovoce a uvolní se mikroživiny. Díky tomu jich využijeme mnohem více.
  • Využívá se celá rostlina, včetně řapíků, slupky i zrnek. Řapíky obsahují většinou více vlákniny a zrna rostlin zase řadu fytonutrientů.
  • Pestřejší strava. Kombinací různých druhů zeleniny a ovoce v koktejlech Green Smoothie bude vaše strava mnohem pestřejší.
  • Obrovské množství variant. Fantazii se meze nekladou. Stačí, když budete dodržovat výše uvedená pravidla a vždy do vašeho koktejlu použijete zelenou listovou zeleninu. Pak už stačí jen popustit uzdu své fantazii.
  • Vhodné při rekonvalescenci. Když naše tělo bojuje s nemocí, potřebuje mnohem vyšší dávky vitamínů, minerálů a fytonutrientů. Pomocí koktejlů Green Smoothie je můžete snadno doplnit.
  • Vhodné při sportu. Hýbat se musíme. Pohyb a sportovní činnost jsou pro nás nesmírně důležité. Výživné Green Smoothie pomůže organismu nabrat nové síly.
  • Vhodné pro děti. I malé děti milují Smoothie. Díky vhodné kombinaci listové zeleniny a ovoce jim bude koktejl chutnat. Nebudou se bát jíst zeleninu, ale zvyknou si na ni a budou ji vyžadovat. Nevěříte? Tak se podívejte na toto video.
Chci Smoothie

Děti a zelenina.

Pokud koktejly Green Smoothie zařadíte pravidelně do svého jídelníčku, je pravděpodobné, že se zlepší vaše zažívání a budete se cítit lépe. Pokud dobře zkombinujete zeleninu s ovocem, bude mít takový koktejl i detoxikační účinek.

Více receptů a celých zdravých jídelníčků pro vás mám ve své poradně. Zavolejte a objednejte se na konzultaci ZDARMA.

Přeji vám dobrou chuť a pevné zdraví.                                        Jarmila Hokrová, výživový poradce

 

 

Líbil se vám článek? Tak mu prosím dejte „lajk“ a sdílejte.

 

[social_sharing style=“style-21″ fb_like_url=“https://zhubneteonline.cz/green-smoothie-kouzelny-zeleny-koktejl/“ fb_color=“light“ fb_l